zomergasten
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
Toen Zomergasten afgelopen was kon je zo overschakelen naar das Nachtstudio (ZDF). Daarin zat de Duitse filosoof/mediawetenschapper Norbert Bolz. Was ook erg interessant. Hij had een iets andere visie op Europa dan Verhofstadt. Gek is dat: als je het goed kunt beargumenteren zoals Bolz en Verhofstadt denk ik op het moment dat ze het zeggen altijd; ja je hebt volkomen gelijk.
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
-
- Berichten: 9642
- Lid geworden op: 25-06-2011 13:03
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
-
- Site Admin
- Berichten: 2598
- Lid geworden op: 24-06-2011 23:53
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
GvL keek nooit naar DWDD. Maar vandaag las hij een aardig artikel over het populaire programma met de vlotte praatjesmakers.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... Door.dhtml
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... Door.dhtml
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... site.dhtml
En toch wordt er gespeeld met antisemitische denkbeelden. Zie ook de laatste alinea.
En toch wordt er gespeeld met antisemitische denkbeelden. Zie ook de laatste alinea.
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
Over de publieke omroep. Artikel van Nausica Marbe in de Volkskrant.
Trots presenteerde de NOS onlangs een tegemoetkoming aan de kijker die het niet pikt dat een nieuwslezer stil op zijn stoel blijft zitten. De kijker schijnt de hele mens interactief te willen zien bewegen, sprintend van desk naar scherm naar laptop, fysiek zwaar aan het werk. 'En dan moet de presentator, hou je vast, ook nog eenvoudiger gaan praten', schrijft columnist Nausicaa Marbe.
De publieke omroep heeft alle smoel en urgentie verlorenHet is vast een pruikerig idee, maar de publieke omroep staat in mijn verbeelding in dienst van het verheffingsideaal. Jazeker, de verheffing van de arbeider uit de tijd dat arbeiders bij het woord emancipatie aan iets anders dachten dan ongeschoren okselhaar. Verheffing, zoals in de tijd waarin naar de radio werd geluisterd en naar de televisie gekeken in de wetenschap dat daar meer wijsheid te halen viel dan aan de stamtafel in dat kleine café in de haven.
Verheffing - zoals in zelfverbetering. Verreweg te prefereren boven de zelfgenoegzaamheid van het deel van de burgerij dat trots is op zijn gebrek aan interesses en informatie. Nergens voor nodig, tegenwoordig. Als je met de billen bloot wil over een willekeurig onderwerp, kom je moeiteloos op tv. Hangplek van BN'ers. Hogerop in het leven bestaat niet.
Verheffing, das war also einmal. Nu acht de publieke omroep geïnteresseerden niet eens in staat de eigen naam te spellen. Wie op internet op zoek gaat naar de publieke omroep en die term intikt - wat anders - zou te maken krijgen met 'teruglopende vindbaarheid'. Dan schijn je van alles te missen dat wel te bewonderen zou zijn op npo.nl. Maar dat domein was in handen van vooruitziende geldwolfjes. Maar liefst 100 duizend euro kostte het om het in bezit te krijgen.
Luiaard
Ik nam de proef op de som en tikte de oude omroepnaam in. Op het scherm verscheen meteen een duidelijke homepage. Onvindbaarheid geldt hier kennelijk de laaggeletterde of de luiaard die te beroerd is om hele woorden te tikken.
Dat bericht was natuurlijk niet blijven hangen als de publieke omroep niet vrijwel tegelijk met het nieuws van ontslagrondes en de verdwijning van vertrouwde programma's was gekomen. Teruglopende vindbaarheid staat ineens voor iets anders dan een mislukte zoekopdracht. Voor: onvindbaarheid. Die van het Nederlandse drama dat daar verdwijnt of voor een aalmoes gefabriceerd moet worden. Voor dat anderhalve kunstprogramma dat ook op rantsoen moet. Zelfs voetbal, het laatste nationale lijmmiddel in tijden van desintegratie, wordt er deels onvindbaar. Zo 'rolt' de publieke omroep, waar bonzen en presentatoren elkaar jaar in jaar uit fortuinen doneren voor het uithollen van een eertijdse consensus over wat cultuur is. Op een kwade dag mocht de schrijver of filosoof er pas praten in badtenue, vanuit de piscine van ene Rik Felderhof.
Dat is onze televisie. Zo gaat het gelukkig niet op de radio, waar het uitspreken van volzinnen vooralsnog gedoogd wordt en waar algemene ontwikkeling niet als een houten been onder de tafel moet worden weggemoffeld, opdat het jonge, o zo jonge publiek zich niet wild schrikt. Waar je ook niet tot in het holst van de nacht moet wachten voordat de consumentenprogramma's, ziektedagboeken, familiedrama's en ideologisch verminkte actualiteitenprogramma's ruimte maken voor iets waar de geest zich aan kan laven.
Welke 'netmanager' heeft ooit bedacht dat intellectueel ontvankelijke kijkers geen drukke werkweek, vroeg opstaand kroost of domweg slaap hebben vlak voor het spook-uur? Ja, dat vermaledijde tijdstip waarop een 'moeilijke' documentaire of een serie mag beginnen die de doelgroep al drie jaar daarvoor op dvd of gedownload zag. Diepgang als nachtelijk randverschijnsel, tja. Het doet er niet meer toe. De publieke omroep heeft alle smoel en urgentie verloren.
Rebellie
Daar, op dat hogere plan, speelt de echte onvindbaarheid. Verdwenen is het bestaansrecht ontleend aan het verheffingsideaal, de ideologie in een verzuilde samenleving, een onbetwist besef van cultuur of, zoals bij de VPRO van ooit, vernieuwende rebellie. Wat rest is de verering van afgoden: de kijkcijfers en de BN'ers. Gecamoufleerd door pruttelende bezweringsformules over herkenning, diversiteit en verjonging. Dat alles om te vermijden wat ertoe doet: herstel van kwaliteit.
Trots presenteerde de NOS onlangs een tegemoetkoming aan de kijker die het niet pikt dat een nieuwslezer stil op zijn stoel blijft zitten. De kijker schijnt de hele mens interactief te willen zien bewegen, sprintend van desk naar scherm naar laptop, fysiek zwaar aan het werk. En dan moet de presentator, hou je vast, ook nog eenvoudiger gaan praten.
Vergezichten openen zich: een skatende Sacha de Boer roept kauwgom kauwend 'Hoi' in de camera, draait een pirouette en bevoelt een hupse touchscreen die ons van de Floriade via een bloedbad naar de weervrouw (die steevast haar vinger uit het raam steekt) zal voeren. Met de vindbaarheid zit het intussen snor.
Trots presenteerde de NOS onlangs een tegemoetkoming aan de kijker die het niet pikt dat een nieuwslezer stil op zijn stoel blijft zitten. De kijker schijnt de hele mens interactief te willen zien bewegen, sprintend van desk naar scherm naar laptop, fysiek zwaar aan het werk. 'En dan moet de presentator, hou je vast, ook nog eenvoudiger gaan praten', schrijft columnist Nausicaa Marbe.
De publieke omroep heeft alle smoel en urgentie verlorenHet is vast een pruikerig idee, maar de publieke omroep staat in mijn verbeelding in dienst van het verheffingsideaal. Jazeker, de verheffing van de arbeider uit de tijd dat arbeiders bij het woord emancipatie aan iets anders dachten dan ongeschoren okselhaar. Verheffing, zoals in de tijd waarin naar de radio werd geluisterd en naar de televisie gekeken in de wetenschap dat daar meer wijsheid te halen viel dan aan de stamtafel in dat kleine café in de haven.
Verheffing - zoals in zelfverbetering. Verreweg te prefereren boven de zelfgenoegzaamheid van het deel van de burgerij dat trots is op zijn gebrek aan interesses en informatie. Nergens voor nodig, tegenwoordig. Als je met de billen bloot wil over een willekeurig onderwerp, kom je moeiteloos op tv. Hangplek van BN'ers. Hogerop in het leven bestaat niet.
Verheffing, das war also einmal. Nu acht de publieke omroep geïnteresseerden niet eens in staat de eigen naam te spellen. Wie op internet op zoek gaat naar de publieke omroep en die term intikt - wat anders - zou te maken krijgen met 'teruglopende vindbaarheid'. Dan schijn je van alles te missen dat wel te bewonderen zou zijn op npo.nl. Maar dat domein was in handen van vooruitziende geldwolfjes. Maar liefst 100 duizend euro kostte het om het in bezit te krijgen.
Luiaard
Ik nam de proef op de som en tikte de oude omroepnaam in. Op het scherm verscheen meteen een duidelijke homepage. Onvindbaarheid geldt hier kennelijk de laaggeletterde of de luiaard die te beroerd is om hele woorden te tikken.
Dat bericht was natuurlijk niet blijven hangen als de publieke omroep niet vrijwel tegelijk met het nieuws van ontslagrondes en de verdwijning van vertrouwde programma's was gekomen. Teruglopende vindbaarheid staat ineens voor iets anders dan een mislukte zoekopdracht. Voor: onvindbaarheid. Die van het Nederlandse drama dat daar verdwijnt of voor een aalmoes gefabriceerd moet worden. Voor dat anderhalve kunstprogramma dat ook op rantsoen moet. Zelfs voetbal, het laatste nationale lijmmiddel in tijden van desintegratie, wordt er deels onvindbaar. Zo 'rolt' de publieke omroep, waar bonzen en presentatoren elkaar jaar in jaar uit fortuinen doneren voor het uithollen van een eertijdse consensus over wat cultuur is. Op een kwade dag mocht de schrijver of filosoof er pas praten in badtenue, vanuit de piscine van ene Rik Felderhof.
Dat is onze televisie. Zo gaat het gelukkig niet op de radio, waar het uitspreken van volzinnen vooralsnog gedoogd wordt en waar algemene ontwikkeling niet als een houten been onder de tafel moet worden weggemoffeld, opdat het jonge, o zo jonge publiek zich niet wild schrikt. Waar je ook niet tot in het holst van de nacht moet wachten voordat de consumentenprogramma's, ziektedagboeken, familiedrama's en ideologisch verminkte actualiteitenprogramma's ruimte maken voor iets waar de geest zich aan kan laven.
Welke 'netmanager' heeft ooit bedacht dat intellectueel ontvankelijke kijkers geen drukke werkweek, vroeg opstaand kroost of domweg slaap hebben vlak voor het spook-uur? Ja, dat vermaledijde tijdstip waarop een 'moeilijke' documentaire of een serie mag beginnen die de doelgroep al drie jaar daarvoor op dvd of gedownload zag. Diepgang als nachtelijk randverschijnsel, tja. Het doet er niet meer toe. De publieke omroep heeft alle smoel en urgentie verloren.
Rebellie
Daar, op dat hogere plan, speelt de echte onvindbaarheid. Verdwenen is het bestaansrecht ontleend aan het verheffingsideaal, de ideologie in een verzuilde samenleving, een onbetwist besef van cultuur of, zoals bij de VPRO van ooit, vernieuwende rebellie. Wat rest is de verering van afgoden: de kijkcijfers en de BN'ers. Gecamoufleerd door pruttelende bezweringsformules over herkenning, diversiteit en verjonging. Dat alles om te vermijden wat ertoe doet: herstel van kwaliteit.
Trots presenteerde de NOS onlangs een tegemoetkoming aan de kijker die het niet pikt dat een nieuwslezer stil op zijn stoel blijft zitten. De kijker schijnt de hele mens interactief te willen zien bewegen, sprintend van desk naar scherm naar laptop, fysiek zwaar aan het werk. En dan moet de presentator, hou je vast, ook nog eenvoudiger gaan praten.
Vergezichten openen zich: een skatende Sacha de Boer roept kauwgom kauwend 'Hoi' in de camera, draait een pirouette en bevoelt een hupse touchscreen die ons van de Floriade via een bloedbad naar de weervrouw (die steevast haar vinger uit het raam steekt) zal voeren. Met de vindbaarheid zit het intussen snor.
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
close schreef:Wat heeft dit met zomergasten te maken? Ik vind de stukjes van die Nausicaa nogal vervelend geschreven, al ben ik het deze keer wel met de boodschap eens.
Nou ja, Zomergasten is in ieder geval ook een programma van de publieke omroep. Al is dat vergeleken met de andere programma's nog van hoogstaande kwaliteit.
Ik ben het ook niet altijd met onze Roemeense dame eens, maar dit keer wel. Maar goed, dat heb je wel eens vaker met columnisten.
-
- Site Admin
- Berichten: 2598
- Lid geworden op: 24-06-2011 23:53
Zomergasten krijgt nieuwe presentator
Laatste update: 16 april 2012 15:12 info
AMSTERDAM - Journalist Jelle Brandt Corstius gaat niet het nieuwe seizoen van Zomergasten presenteren. De vorige twee series presenteerde hij wel.
Foto: ANP Dat meldde hij maandag op Twitter.
"Twitterprimeurtje: ik ga dit jaar geen Zomergasten presenteren. Jammer! Ik wens mijn opvolg(st)er veel succes en plezier", aldus de presentator van de afgelopen twee seizoenen.
De VPRO kon nog niet zeggen wie Brandt Corstius opvolgt, maar op sociale media wordt daar al druk over gespeculeerd. Zowel Twan Huys, Jeroen Pauw als Matthijs van Nieuwkerk zijn tot nu toe favoriet.
Eerdere presentatoren van Zomergasten waren onder andere Adriaan van Dis, Margriet van der Linden en Joris Luyendijk.
Het programma wordt elk jaar in de zomer uitgezonden op zondagavond. Elke week mag een bekende Nederlander zijn favoriete televisieavond samenstellen. Dit seizoen wordt de 25e editie.
Laatste update: 16 april 2012 15:12 info
AMSTERDAM - Journalist Jelle Brandt Corstius gaat niet het nieuwe seizoen van Zomergasten presenteren. De vorige twee series presenteerde hij wel.
Foto: ANP Dat meldde hij maandag op Twitter.
"Twitterprimeurtje: ik ga dit jaar geen Zomergasten presenteren. Jammer! Ik wens mijn opvolg(st)er veel succes en plezier", aldus de presentator van de afgelopen twee seizoenen.
De VPRO kon nog niet zeggen wie Brandt Corstius opvolgt, maar op sociale media wordt daar al druk over gespeculeerd. Zowel Twan Huys, Jeroen Pauw als Matthijs van Nieuwkerk zijn tot nu toe favoriet.
Eerdere presentatoren van Zomergasten waren onder andere Adriaan van Dis, Margriet van der Linden en Joris Luyendijk.
Het programma wordt elk jaar in de zomer uitgezonden op zondagavond. Elke week mag een bekende Nederlander zijn favoriete televisieavond samenstellen. Dit seizoen wordt de 25e editie.
-
- Berichten: 31493
- Lid geworden op: 25-06-2011 11:53
-
- Berichten: 9642
- Lid geworden op: 25-06-2011 13:03
Ah, dit lijkt me wel iets voor mijn 1000ste post.
Eigenlijk lijken ze me alle drie minder geschikt voor een intiemere ambiance.
de scheids schreef:Zowel Twan Huys, Jeroen Pauw als Matthijs van Nieuwkerk zijn tot nu toe favoriet.
Welke Casanova bedoel je? :lol:Graf von L. schreef:Als Casanova het maar niet wordt.
Eigenlijk lijken ze me alle drie minder geschikt voor een intiemere ambiance.