Politiek binnenland

Mbongo
Berichten: 19776
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: Politiek binnenland

Bericht door Mbongo » 05-07-2024 09:42

Volgens mij heeft Halsema geen draai gemaakt. Ze vond en vindt dat vrouwen vrijheid moeten hebben om te doen wat ze willen. De hoofddoek is in essentie niet vrouwvriendelijk, de vrouw moet zich immers bedekken. Tegelijkertijd is de hoofddoek in Nederland voor veel jonge moslima's wel degelijk een identiteitssymbool geworden. Als jullie me dan allemaal als Turk of als moslima beschouwen, dan zal ik het zijn ook. Dat verschijnsel zie je gelijk op lopen met de opkomst van eerst Fortuyn en later Wilders. Voor die laatste groep kwam Lahlah op. En dat geluid hoor je weerklinken op links. En ik ben het met de Magier eens dat links ook dat andere geluid zou moeten laten horen, het geluid dat Halsema in 2009 uitte en volgens mij nog steeds aanhangt: de vrijheid om de hoofddoek af te slingeren als je dat wilt. Hieronder het hele interview waarin ze het erover heeft.

https://web.archive.org/web/20090911181 ... rlies.html

Mark Shygulla
Berichten: 775
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: Politiek binnenland

Bericht door Mark Shygulla » 06-07-2024 00:31

Mooi dat je Mbongo even hebt uitgelegd wat er in India aan de hand is Magier. Hij doet daar om een of andere reden moeilijk over en zegt dat hij dat niet weet. Even googelen en je weet het. Misschien is het een soort ontkenning van het feit dat uitsluiting, populisme en extreemnationalisme niet alleen een Nederlands of Europees probleem is, maar dat het wereldwijd voor komt.

Het verschil tussen de hoofddoekjeskritiek van Halsema en de PVV-dames is dat Halsema vindt dat vrouwen zelf zouden moeten uitmaken of ze de hoofddoek dragen of niet. Die meid van GL draagt de hoofddoek natuurlijk uit overtuiging, maar er zijn er ook heel wat die verplicht zijn om er een te dragen.

De PVV-dames gebruiken hun hoofddoekjeskritiek alleen maar om de moslim-immigrant te pesten.

de Magiër
Berichten: 2970
Lid geworden op: 25-06-2011 14:14

Re: Politiek binnenland

Bericht door de Magiër » 06-07-2024 12:21

Mark Shygulla schreef:
06-07-2024 00:31
Mooi dat je Mbongo even hebt uitgelegd wat er in India aan de hand is Magier. Hij doet daar om een of andere reden moeilijk over en zegt dat hij dat niet weet. Even googelen en je weet het.
Of regelmatig bureau Buitenland luisteren op radio 1.

Mbongo
Berichten: 19776
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: Politiek binnenland

Bericht door Mbongo » 08-07-2024 10:27

de Magiër schreef:
06-07-2024 12:21
Mark Shygulla schreef:
06-07-2024 00:31
Mooi dat je Mbongo even hebt uitgelegd wat er in India aan de hand is Magier. Hij doet daar om een of andere reden moeilijk over en zegt dat hij dat niet weet. Even googelen en je weet het.
Of regelmatig bureau Buitenland luisteren op radio 1.
Ik luister vrijwel nooit naar de radio (alleen in de auto, maar ik zit ook haast nooit in de auto). En ik deed niet moeilijk over India, ik weet er oprecht niks van en natuurlijk had ik kunnen googlen. En ik weet nog steeds niet of de ontwikkelingen nou daar wel passen in een wereldwijde trend. Nu schijnt ineens de trend weer te zijn dat links het zo goed doet (Engeland, Frankrijk), maar daar zie ik ook nog niet direct echt een trend in. In Engeland won Labour bv maar 1,9 procent, en kregen ze toch twee keer zoveel zetels. Rare kiessystemen zijn er toch in de wereld.

Plaats reactie