Het Filosofische Kwintet

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 06-07-2011 22:36

Een aardige beschouwing over het huidige Nederland.


We worden bekrompen en zelfzuchtig.


Nederland keert in zichzelf. "Als je op een camping zit met alleen maar Wolter Kroes om je heen, loop je het risico dat dát je beeld wordt van de werkelijkheid."

Nederland wil niet langer een moreel kompas zijn voor andere landen, klaagde Agnes van Ardenne, oud-minister en scheidend ambassadeur bij de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN.

Nederland lijkt op 'een boze, verongelijkte buurman', voegde Trouw-columnist Rob de Wijk eraan toe. En intussen sprak vicepremier Verhagen uit begrip te hebben voor de angst voor het buitenland en stemde de Tweede Kamer voor meer Nederlandstalige muziek op Radio 2.

Twee denkers, Désanne van Brederode en Grahame Lock, over Nederland dat in zichzelf keert:

Schrijfster en filosoof Désanne van Brederode deelt de zorgen van Agnes van Ardenne: "Ik sprak laatst een Italiaanse intellectueel die zei: 'Zijn we jullie nu ook al kwijt?' Nederland was voor haar altijd een land geweest waar ze zich aan vast kon houden.

"En ook immigranten die hier al jaren zijn en die dit land heel bijzonder vonden, vooral onze cultuur van tolerantie en zorg, zijn zwaar teleurgesteld. Om niet te zeggen: bitter."

Grahame Lock, hoogleraar wijsbegeerte van de managementwetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, woont in Oxford, Engeland: "Toeschouwers in het buitenland, tenminste in West-Europa, reageren steeds negatiever op een verwijzing naar Nederland. Ik schat dat Nederland en Denemarken op dit moment een ongeveer even negatieve reputatie hebben. Veel mensen denken dat het de twee meest racistische landen van Europa zijn.

"Laat je de naam 'Nederland' vallen, dan reageren mensen in het buitenland onmiddellijk met 'Wilders'. Niet met 'de PVV' - de partij kennen ze niet. Maar Wilders. Veel meer buitenlanders kennen Wilders dan bijvoorbeeld Mark Rutte, die zo goed als onbekend is. En zelfs als hij bekend zou zijn, waar zou hij dan voor staan? Voor de deal met Wilders.

"Wilders heeft de reputatie clever te zijn. Intelligenter dan de rest van de Nederlandse politieke klasse. Of dit een accurate inschatting is, laat ik buiten beschouwing. Maar zo is het beeld."

Van Brederode: "Ik heb me altijd al afgevraagd of het allemaal wel zo mooi was als het leek, met die tolerantie en ruimdenkendheid van ons - ook vóór 11 september en Fortuyn. Mijn boek 'Het opstaan' uit 2004 gaat daarover. Wij Nederlanders zijn erg goed in het verwoorden van idealen, we hebben altijd wel een mooie gedachte in de aanbieding. Maar om er daden aan toe te voegen, dat is een heel ander verhaal."

Lock: "De Britten zien Nederland als een soort good time land - zolang het economisch voor de wind gaat, kunnen de Nederlanders het zich permitteren om een profiel van tolerantie en vrijheid naar buiten te brengen, met 'roodlicht-Amsterdam' als uithangboord. Maar zodra er iets misgaat, vallen de Nederlanders terug in wederzijds wantrouwen en vijandigheid tegen buitenlanders. Nogmaals, dat is het beeld.

"Nederland is in dit opzicht trouwens niet uniek. Overal in Europa, in het bijzonder in Noord-Europa, komt men soortgelijke verschijnselen tegen. Het enige verschil is dat Nederland ooit een bijzondere reputatie had. Die heeft het niet meer."

Van Brederode: "Ik geloof wel dat er ooit ook een grond was voor die bijzondere reputatie. Er was oprechte betrokkenheid, denk aan de anti-kernwapendemonstraties in de jaren tachtig. Maar voor velen bleef het toch bij vrijblijvende woorden. En nu het populisme meer de ruimte krijgt, blijkt dat enkel woorden en gedachten niet genoeg zijn om weerstand te bieden tegen xenofobie en nationalisme.

"Een Congolese vluchteling vertelde me dat de mensen die het hardst riepen over ruimhartig vreemdelingenbeleid, veelal linkse mensen, in de praktijk het minst voor hem deden. Degenen die daadwerkelijk tijd en aandacht voor hem hadden, waren mensen uit CDA- en ChristenUnie-kringen.

"Debatteren over tolerantie en multiculturalisme en op de wereld gericht zijn - dat is niet genoeg. Waarschuwen voor populisme kan heel belangrijk zijn, maar je moet niet overdrijven. Neem de 'Mars der Beschaving'. Er wordt met spierballentaal gereageerd op spierballenmaatregelen. Niets anders dan intern elkaar de maat nemen, met veel grote woorden.

"Terwijl een gezonde dosis humor, nuance en relativeringsvermogen hier meer op hun plaats zouden zijn dan wilde vergelijkingen met dictaturen.

"Op Facebook voeren geletterde vrienden felle debatten, maar bijna alleen maar over binnenlandse problematiek. Ze voeren campagnes waarin Wilders wordt vergeleken met Kadafi. Nou begrijp ik best dat je als linksige kunstenaar, zoals ik zelf ook ben, een hoop dingen die je belangrijk vindt, verkwanseld ziet worden. Maar als je daar op deze manier over discussieert, laat dat wel pijnlijk zien dat je geen enkel gevoel hebt voor mondiale verhoudingen. Je zal maar door Kadafi's regime gemarteld zijn, en zo'n vergelijking horen."

Lock: "De vergelijking slaat ook in andere opzichten nergens op. Kadafi belichaamde oorspronkelijk de nationale beweging in zijn land, net als Nasser dat deed in Egypte. Met andere woorden: historisch kan Kadafi worden gezien als een tegenstrijdige maar progressieve kracht, ondanks wat hij later is geworden. Van Wilders kan niemand zoiets beweren.

"In tegendeel: de eerste keer tragedie, de tweede keer farce, zoals Marx zei. Wilders stelt geen toekomst voor, maar is parasitair op de frustraties en de weinig-hoop-ideologie van delen van de bevolking van een land dat zich schijnbaar in een neerwaartse spiraal bevindt."

Van Brederode: "Ik vind het gek dat er überhaupt al jaren nauwelijks meer de straat op wordt gegaan voor mensen in of uit andere landen. Zoals gezegd: ik begrijp best dat mensen verontwaardigd zijn over bijvoorbeeld de minachting voor kunst en cultuur die dit kabinet aan de dag legt. Maar ik denk wel: hoe kan je jezelf zo beschaafd vinden, terwijl je je nauwelijks druk maakt over de toon waarop diezelfde regering over migranten spreekt. Onder het mom van 'internationaal en vrij denken' kun je net zo bekrompen en zelfzuchtig worden als de partij waar je tegen ageert.

"De manier waarop we in Nederland omgaan met nieuwe Nederlanders houdt rechtstreeks verband met onze visie op buitenlandse politiek. Als je hier op een camping zit met enkel Wolter Kroes om je heen, loop je het risico dat dát je beeld wordt van de werkelijkheid. En als je dan mensen in Griekenland ziet demonstreren, denk je: het zal wel."

Lock: "Klopt. De minachting voor kunst en cultuur van dit kabinet is in Europa overigens evenmin een uitzondering. Eigenlijk is ze overal in de westerse wereld te bespeuren. De heersende kringen in de economie en politiek zijn eenmaal in een filistijnse cultuur beland die niet meer terug te draaien is. Ooit beschaafd, thans vulgair.

"Wel is het filistinisme van de regerende kringen in Nederland erger dan in sommige andere landen. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld is het gedeeltelijk voortbestaan van het oude klassensysteem een factor in het verzet tegen de snel groeiende vulgariteit van de samenleving. In dit verband laat Nederland ons duidelijker de dreigende toekomst zien."

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 07-07-2011 07:55

"En ook immigranten die hier al jaren zijn en die dit land heel bijzonder vonden, vooral onze cultuur van tolerantie en zorg, zijn zwaar teleurgesteld. Om niet te zeggen: bitter."
Kijk eens aan, een betere integratie kan men zich niet wensen! :cry:

Even dacht ik nog gelijk te krijgen: die titel 'Mars der Beschaving' was dus zo gek nog niet. Maar nee, dat is ook weer 'spierballentaal'... Tja, daar kan ik het wel mee eens zijn. En de Britten zien Nederland als een soort good time land, m.a.w.: wel een grote mond maar niet bereid om vuile handen te maken. Theorie en praktijk.

Een goed stuk! Geen bronvermelding, GvL?

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 07-07-2011 10:02

Trouw, close. Goeiemorge, overigens.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 10-07-2011 09:59

Hij baalde enigszins. Omdat het vandaag weer de jaarlijkse Arentsen-familiedag kon ie zijn vriend Ad (of 'Adje' zoals close wel eens gekscherend zei) straks niet zien. Dan moest het een van de komende dagen maar in de herhaling gebeuren...

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 10-07-2011 11:10

Ook hij had een familiedag van zijn ega. Het begon echter wat later waardoor hij wel een blik op de discussie zou kunnen werpen.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 10-07-2011 21:52

Ha, heb ik het toch nog gezien, via Uitzending Gemist! Was weer meer dan de moeite waard.

(strategisch gebruik maken van de grondrechten, Weimar-Nederland, vertrouwen in de instituties, aanval op de elite (jaren 60 van links, nu van populistisch rechts) ideologische verwarring, Godwin, verhelderend of vertroebelend hangt af van het motief)

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 10-07-2011 21:57

Ik heb ook een stukje gezien. Adje was bescheiden aanwezig. Bas Heijne (is hij de broer van Gijsbert Kamer?) zei interessante dingen.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 10-07-2011 22:10

Bas Heine is inderdaad een interessante denker. Vaak verrassend en altijd genuanceerd.



Hij stak een sigaret aan en probeerde een psychologische verklaring te vinden voor de verkleinende toevoeging 'je' achter de naam van Ad.

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 10-07-2011 22:44

http://www.google.com/search?q=adje


Hij vroeg zich af of zijn vriend de achternaam van Bas expres verkeerd had gespeld.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 10-07-2011 23:05

Het ontbreken van de j in de naam van Heijne komt natuurlijk voort uit een heel andere bewustzijnscategorie dan het toevoegen van de j en e achter de naam van Ad, dacht ie. Sterker nog: het ontbreken van die ene j was iets wat voortkwam uit slordigheid, het was niet eens een bewuste of onbewuste act, terwijl het toevoegen van de j en e juist een bewuste act was.. Het was een methode om iemand klein te maken. Of op een hoop te gooien met een randdebiel. Waarom wilde close Ad Verbrugge kleiner maken dan ie was? Was het omdat Graf von L. wel een fan van hem was? Of erger nog, ook nog eens goede facebookvriend...? En dat facebookvriendschap niet mag worden gezien als echte vriendschap? Dat subtiel duidelijk moet worden gemaakt dat de facebookvriendschap tussen Ad en Graf von L. niet meer dan handtekeningjagerij van Graf von L. is..?


:wink: :)

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 10-07-2011 23:21

:lol:

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 10-07-2011 23:23

Gedurende een korte periode, zo rond zijn 53ste verjaardag, had hij zelf ook op handtekeningen gejaagd, met name van vrouwspersonen.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 10-07-2011 23:26

Von L. goot zijn glas bier vol, en sloeg close amicaal op de schouder. 'En van wie had jij dan een handtekening?' lachte-ie.

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 10-07-2011 23:28

Terwijl hij ook zin in een biertje kreeg, zag hij dat zijn vriend wat spelfouten verbeterde.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 10-07-2011 23:31

:oops: :wink:



Het bier liet hem spelfouten maken, maar het fijne van dit nieuwe forum was dat die weer ongedaan konden worden gemaakt.

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 10-07-2011 23:43

De televisiereclame klonk nog na in zijn oren. "Er gaat niets... boven Jupiler", mijmerde hij. Om spelfouten te maken zou hij eerst ladderzat moeten worden, dacht hij. Maar vergissingen maakte hij natuurlijk ook weleens.

Hij had zich deze avond gerealiseerd dat de grote drukte op het forum alweer een week achter hun lag.

de scheids
Site Admin
Berichten: 2598
Lid geworden op: 24-06-2011 23:53

Bericht door de scheids » 11-07-2011 00:35

vakantie tijd :idea: :wink:

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 12-07-2011 10:46


Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 24-07-2011 13:21

Bas en Ernst waren vandaag voor de 2e keer te gast bij Adje & Clairy. Dat zal niet voor niks zijn.

Mbongo
Berichten: 19761
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Bericht door Mbongo » 25-07-2011 21:19

Met Ernst bedoel je prof dr mr E. Hirsch Ballin?

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 25-07-2011 21:23

Yep.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 25-07-2011 21:28

Wel een beetje een zuinig mondje die Ernst, vind je ook niet? :wink:

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 25-07-2011 23:28

Graf von L. schreef:Yep.
Hij viel hem op dat GvL een Engelse uitdrukking gebruikte. Hij vroeg zich af waarom dat was.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 25-07-2011 23:36

Dat was omdat hij in een populair taaltje had willen antwoorden op de vraag van Mbongo waarom hij prof. dr. mr. E. M. H. Hirsch Ballin gewoon Ernst had genoemd. Alsof we hier te maken hadden met een populaire volkszanger als Dries Roelvink.

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 26-07-2011 09:52

Dus, zo begreep hij, mensen die gestudeerd hadden zoals Hirsch Ballin en Ad Verbrugge dienden met hun volledige naam en titels etc. genoemd te worden, maar volkszangers mochten van GvL met hun voornaam worden aangesproken. Hij vond dit een zeer discutabel standpunt.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 26-07-2011 10:41

Het was een reactie op de reactie van Mbongo die iets dergelijks suggereerde op de vorige pagina.

Mbongo
Berichten: 19761
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Bericht door Mbongo » 26-07-2011 10:57

Haha, nee, zo is het niet helemaal. Dat ik Hirsch Ballin altijd aanduid als prof dr mr E. Hirsch Ballin heeft een andere achtergrond. Een vriend van mij is onlangs afgestudeerd in het recht, en ik ben ook bezig aan rechten. Beiden zien we Hirsch Ballin als een groot geleerde (niet als een groot politicus overigens), vandaar dat we altijd zijn titels gebruiken. Dus dat Ernst ging me te ver. Het is geen schooljongen.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 26-07-2011 10:59

Mbongo schreef: Dus dat Ernst ging me te ver. Het is geen schooljongen.


Dat bedoel ik.

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 26-07-2011 11:02

Maar Dries Roelvink is toch ook geen schooljongen?

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 26-07-2011 11:05

''Ja, ik moet je gelijk geven, close, Dries heeft zelfs nooit op school gezeten,'' mompelde hij.

Plaats reactie