linkse hobby's

Mbongo
Berichten: 19730
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

linkse hobby's

Bericht door Mbongo » 29-06-2011 21:18

In een poging eens een fijne discussie te starten het volgende: vinden jullie de huilende verhalen uit de cultuursector ook zo vervelend? De Mars der Beschaving en dergelijke...
Bweh!

de scheids
Site Admin
Berichten: 2598
Lid geworden op: 24-06-2011 23:53

Bericht door de scheids » 29-06-2011 22:03

ik snap het wel :!:
als er wel geld gaat naar rechtse hobby`s :x

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 29-06-2011 22:33

MBongo is een pseudoniem van Martin Bosma?

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 29-06-2011 22:38

Ik denk niet dat dit een fijne discussie wordt. :oops:

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 30-06-2011 00:12

Laat ik wat subtiel meepraten. Mbongo, jij noemt cultuur een linkse hobby. Maar waarom? Cultuur is net zo goed rechts te noemen, toch?

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 30-06-2011 11:10

Okee, dan doe ik ook een poging tot een verstandige reactie al lijkt Mbongo daar deze keer niet echt op uit met z'n 'bweh'...

Ik kom tot de conclusie dat de wat pretentieuze titel 'Mars der beschaving' niet eens zozeer slaat op de cultuurbezuinigingen an sich, maar vooral is gericht tegen de PVV en haar invloed op het kabinetsbeleid en de stemming in het land. Een paar jaar geleden had ik last van plaatsvervangende schaamte als het ging over Oostenrijk of Denemarken en nu is onze eigen bevolking in de ban van het rechts-populistische 'gedachtengoed' (zelfs die oh zo intelligente Mbongo is nu door het virus aangestoken). Nooit had ik verwacht zoiets nog eens mee te maken in dit land dat altijd zo prat ging op zijn tolerantie. Man, hadden we Pim Fortuyn nog maar. :cry:

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 30-06-2011 22:39

Het lijkt erop dat Mbongo een rotje naar binnen heeft gegooid, en toen snel de benen genomen heeft.

de Magiër
Berichten: 2946
Lid geworden op: 25-06-2011 14:14

Behoud de basis

Bericht door de Magiër » 30-06-2011 23:28

Dat er wat minder subsidie naar de theatergezelschappen gaat kan ik nog wel mee leven. De gezelschappen worden op die manier gedwongen om na te denken over de doelgroep die ze willen bereiken. Ik denk dat de kloof tussen het 'gewone' publiek en de culturele voorhoede wel erg groot is geworden.
Wat wel erg kwalijk is is dat er ook flink gesneden wordt in de basis van de piramide. Cultuuronderwijs in vorm van muziek-, theater, dans- en schilderscholen voor jeugd, jongerenwerk e.d. is belangrijk. Enerzijds omdat hier de talenten voor de toekomst hun eigen talent kunnen ontdekken en ontplooien, anderzijds dat daarmee het publiek van de toekomst wordt aangeboord. Niet ieder kind dat muziekles krijgt gaat naar een conservatorium of komt bij een orkest, maar zal (vaak) wel een levenslange belangstelling ontwikkelen.
Oog en oor ontwikkelen voor de kunst betekent ook oog en oor ontwikkelen voor de mensen en de wereld om je heen, en met enige diepgang daar een eigen opvatting en visie op te vormen. Het hoeft geen betoog dat de gemiddelde PVV-er te weinig muziek en tekenles heeft genoten. :mrgreen:

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 01-07-2011 08:58

Een genuanceerd antwoord van de Magier. Kan ik me wel in vinden. Ik denk ook dat Mbongo zoiets denkt. Maar goed, hij zegt niks meer...



Mars der Beschaving. Wat een pretentieuze titel overigens. Wij, de beschaafden, tegen zij, de onbeschaafden. Dat zeg je toch niet?

Maestro
Site Admin
Berichten: 2452
Lid geworden op: 25-06-2011 11:51

Bericht door Maestro » 01-07-2011 09:14

Tsjah inderdaad een goed antwoord van de magier. Wel de opmerking dat niet de overheid maar de gemeentes bepalen of er cultuur onderwijs is. Ik kan dus helaas dit kabinet daarvan niet de schuld geven.
Wel denk ik dat het niet uit maakt wat de kunst en cultuur sector doet en roept. Er is een zondebok nodig en dat is deze keer de kunst en cultuur sector.

de scheids
Site Admin
Berichten: 2598
Lid geworden op: 24-06-2011 23:53

Bericht door de scheids » 01-07-2011 10:27

Afbeelding[/img]

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 01-07-2011 11:27

Wat zou Van Straten nou willen zeggen met deze tekening?

de scheids
Site Admin
Berichten: 2598
Lid geworden op: 24-06-2011 23:53

Bericht door de scheids » 01-07-2011 11:34

de aversie tegen de cultuur :idea:
en hoe rutten een consorten nederland regeert :x

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 01-07-2011 11:46

Volgens mij zijn ze niet tegen cultuur, maar tegen subsidies.


Iedereen mag kunstenaar zijn, toch?

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 01-07-2011 12:02

Graf von L. schreef:Mars der Beschaving. Wat een pretentieuze titel overigens. Wij, de beschaafden, tegen zij, de onbeschaafden. Dat zeg je toch niet?
Daar heb ik boven al een verklaring voor gegeven. Bij de opmerkingen van PVV-ers, VVD-ers en CDA-ers denk ik ook regelmatig "Dat zeg je toch niet?" Het zou goed zijn als de discussieleider goed naar alle debaters luistert en de discussie in leven houdt. Het zou nog beter zijn als hij zelf wat meer aan de discussie deelneemt, want zo blijft het wel erg genuanceerd allemaal. :twisted:

Inmiddels weten we dat de overdrachtsgarantie wordt verlaagd van 6 naar 2%. Terwijl men aan de ene kant drastisch bezuinigt op allerlei voorzieningen, geeft men dus wel een kadootje aan huizenkopers t.w.v. 2,3 miljard – op kosten van ondermeer psychiatrisch patiënten, muzikanten en kunstenaars. Eén procentje had al een aardig verschil kunnen maken.

Verder maak ik de luisteraars graag attent op een momenteel veel geciteerde anekdote:

Engeland heeft begin jaren ‘40 grote problemen. De tweede wereldoorlog is in volle hevigheid losgebarsten en Engeland krijgt zware klappen te verduren. Steden als London en Coventry worden dag in dag uit gebombardeerd door Duitse bommenwerpers en V1-raketten, die daarmee dood en verderf zaaien. Engeland rest niets anders dan in zich in volle hevigheid in de oorlog te storten. Dit leidt tot almaar stijgende defensiekosten die de overheidsbegroting steeds meer onder druk zetten. Als wordt gezocht naar bezuinigingsmogelijkheden om de oorlog te financieren, stelt een minister voor om te korten op kunstgelden. Churchill ontsteekt in woede: “My god no! What have we been fighting for?"

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 01-07-2011 12:22

En dan te bedenken dat Churchill alles behalve links was.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 01-07-2011 12:25

De discussieleider zit gewoon een beetje te twitteren op dit moment...

Nou ja! :shock:

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 01-07-2011 12:30

Zit jij te twitteren GvL, of Mbongo? Het is je toch wel duidelijk dat dit aan jou gericht was?

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 01-07-2011 12:44

Ik dacht niet dat ik de discussieleider was. Mbongo heeft deze discussie toch geopend? Ik ben het wel eens met wat de Magier zegt.

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 01-07-2011 12:53

Mbongo lijkt me als discussieleider ongeschikt gezien z'n nogal nadrukkelijke stellingname. Jij bent daarentegen heel geschikt door je frequente aanwezigheid en omdat je af en toe een korte oneliner plaatst zonder een duidelijk standpunt in te nemen. En dat vind ik nou juist zo jammer. :P

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 01-07-2011 13:06

Waarom is dat jammer? Ik heb me eerlijk gezegd helemaal niet zo verdiept in deze materie. Ik heb geen zin om een standaard links antwoord te geven. Zo van: dit kabinet is slecht dus deze maatregel deugt ook niet. Verder heb ik gezegd dat ik het wel eens benmet de Magier. Als Mbongo zich stoort aan de kreet 'Mars der Beschaving' dan snap ik dat ook wel.

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 01-07-2011 13:19

Graf von L. schreef:En dan te bedenken dat Churchill alles behalve links was.
Graf von L. schreef:Ik heb geen zin om een standaard links antwoord te geven.
Jij bent degene die hier telkens over 'links' begint...
Graf von L. schreef:Als Mbongo zich stoort aan de kreet 'Mars der Beschaving' dan snap ik dat ook wel.
Maar snap je dan ook wat ik daar over zei? Of valt dat voor jou onder de 'standaard linkse antwoorden'? Ik vind oprecht dat dit land afglijdt naar een onbeschaafd niveau. In dat opzicht kan ik die wat protserige naam wel billijken, al zou ik het zelf niet hebben gedaan.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 01-07-2011 13:45

Ik snap het.

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 01-07-2011 13:47

?

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Bericht door close » 01-07-2011 14:18

Overigens vind ik de eigen bijdrage voor psychiatrie nog veel onbeschofter dan de bezuinigingen op cultuur.
de Magiër schreef:Ik denk dat de kloof tussen het 'gewone' publiek en de culturele voorhoede wel erg groot is geworden.
Die kloof is er altijd geweest en het lijkt me een illusie om daar wat aan te willen doen. Overigens heb ik soms ook de indruk dat het niet op kan tegenwoordig, met elk weekend meerdere culturele festivals, en iedereen die iets 'doet' in de kunst en cultuur. Vooral festivals en instituten strijken blijkbaar de subsidies op. In dat verband is er ook een interessante discussie over het Muziek Centrum Nederland (MCN) waarbij je je afvraagt of die instantie niet haar doel voorbijschiet als ze een gratis blaadje uit de grond stampen dat de advertenties inpikt die anders bij o.m. het tijdschrift Musikmaker terecht zouden komen.

Het afglijden van onze beschaving, en de blinde haat/rancune tegen alles wat men niet begrijpt, blijkt ook weer uit de reacties van 'het volk' op het aftreden van de voorzitter van de Raad voor Cultuur.

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 01-07-2011 18:00

Telegraaflezers.


De proleten zijn assertief tegenwoordig.

Maestro
Site Admin
Berichten: 2452
Lid geworden op: 25-06-2011 11:51

Bericht door Maestro » 01-07-2011 20:09

Ben wel benieuwd wat MBongo van een verkapte subsidie aan zijn voetbalclubbie vind!
Persoonlijk vind ik dit geheel onacceptabel en competitievervalsing. Maar ja daar hoor je hem dna niet over!

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 01-07-2011 20:41

:lol:

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 01-07-2011 20:45

Is niet helemaal waar Maestro. Mbongo heeft te kennen gegeven dat hij het niet eens is met de verkapte subsidie.

Maar toen ik vroeg hoe het aantrekken van Strootman, Wijnaldum en Mertens te rechtvaardigen was in combinatie met de verkapte subsidie zei hij dat de spelers niet met dat subsidiegeld waren gekocht. Maar hoe dat nou precies zit moet hij altijd nog uitleggen...

Graf von L.
Berichten: 31493
Lid geworden op: 25-06-2011 11:53

Bericht door Graf von L. » 01-07-2011 22:56

Ik kwam in Trouw nog een heel aardig artikel tegen over het onderwerp.


Loopgravenoorlog tussen cultuurbarbaren en artistieke subsidieslurpers

De discussie over de bezuinigingen op cultuur is verzand in een karikaturale loopgravenoorlog tussen cultuurbarbaren en subsidieslurpende luie kunstenaars. Beide groepen hebben daar schuld aan, terwijl de discussie zou moeten zijn: hoe kan de cultuursector bijdragen aan de bezuinigingen met behoud van de culturele kwaliteit en diversiteit.

Dat bezuinigd moet worden op cultuur ontkent, behalve Frits Bolkestein, helemaal niemand meer. In de aanloop naar de presentatie van de cultuurplannen van staatssecretaris Zijlstra is gepoogd, onder andere door de Raad van Cultuur, om de invulling van bezuinigingen te beïnvloeden. Duidelijk is geworden dat dit niet gelukt is en de geloofwaardigheid van de Raad staat daarmee op de tocht.

Tegelijkertijd heeft Zijlstra zich laten gelden als een staatssecretaris die vooral zijn eigen plan volgt en zich weinig gelegen laat aan het 'veld'. Het debat met de Tweede Kamer bevestigde dit beeld alleen maar. Zelfs moties van de coalitie konden niet op steun rekenen, maar slechts op beperkte sympathie omdat in de ogen van Zijlstra financiële dekking ontbrak.

Koketteren met weinig kennis
Deze onverstoorbaarheid is geen slechte eigenschap voor een bewindspersoon, maar Zijlstra slaat daarin door. Niet in de laatste plaats om vooral toch in diverse interviews te laten blijken dat hij weinig op heeft met cultuur. Daar is niks mis mee, maar van een bewindspersoon mag toch verwacht worden dat na benoeming in ieder geval een poging wordt gedaan om die kennis te vergroten. We zouden het toch ook niet van minister Schippers accepteren wanneer zij zou stellen dat de Nederlandse gezondheidszorg wel leuk en aardig is, maar ze zelf het graag houdt bij homeopathie.


Zijlstra stelt terecht criteria aan de cultuursector: kwaliteit, bereik, maatschappelijke activiteit, talentontwikkeling en financiën. De fout die hij daarbij maakt is dat zijn beleid hinkt op twee gedachten. Naast de criteria bepaalt hij ook hoeveel orkesten, dansgezelschappen, toneelgroepen etc. er mogen zijn en hoeveel de te behalen bezuiniging moet zijn, gekoppeld aan een onhaalbare termijn.

Als een ensemble zou voldoen aan die criteria, moet Zijlstra ook in de buidel tasten, anders is zijn visie slechts een wassen neus voor het doorvoeren van bezuinigingen. Wanneer de sector, meer dan nu, haar eigen broek moet ophouden, zou het in de lijn van verwachting liggen dat een beoogde bezuiniging wordt gekoppeld aan concrete fiscale maatregelen die het mecenaat voor de sector vergroot.

Lage belastingdruk in VS
Het slechts kijken naar de mogelijkheden is niet genoeg. In de V.S. wordt de sector voor het overgrote deel door particulieren in stand gehouden. Maar dat is ook een stuk makkelijker aangezien de V.S. een historisch lage belastingdruk en aantrekkelijke fiscale maatregelen voor het mecenaat kennen.

Nederland mag dan geen 'culture of giving' hebben, maar het feit dat het hoogste belastingtarief 52% is, helpt niet. Ook de BTW-verhoging is in tegenspraak met een meer op de markt gerichte cultuursector. Voor een liberaal een vreemde stellingname.

Redelijke kritiek overschreeuwt door klassiek links
Het jammere aan de discussie is dat de redelijkheid in de cultuursector, verwoordt door de Raad van Cultuur maar ook prominente kunstenaars zoals Carine Crutzen, overschreeuwd wordt door lieden die klassiek links lijken te vertegenwoordigen en protesteren tegen in hun ogen rabiaat rechts. De Mars der Beschaving heeft waarschijnlijk meer steun gekost dan opgeleverd.

Ook de schandalige brief van Ramsey Nasr aan premier Rutte heeft de terechte grieven van de cultuursector overstemd. Wat daarbij overigens ook niet helpt is de PVV. Ondanks de provinciale PVV-steun voor de regionale cultuurdragers manifesteert deze partij zich op weinig inhoudelijke wijze in het debat. Leden van het Residentie Orkest een 'clubje toeteraars' noemen zoals Kamerlid en Haags gemeenteraadslid Fritsma een tijd terug deed, wakkeren het vuur alleen maar verder aan.

De enige die het tij kan keren is de man die erover gaat: Halbe Zijlstra. Het zou hem sieren om de discussie over cultuur uit de nakende loopgravenoorlog te halen en een poging te doen om de terechte noodzaak tot bezuinigingen te verenigen met de terechte wens tot behoud van een cultuurbeleid van kwaliteit en diversiteit.

Ferdi de Lange is voormalig JOVD-voorzitter en VVD-kandidaat voor het Europees Parlement

Plaats reactie