Café

Mbongo
Berichten: 19717
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: Café

Bericht door Mbongo » 08-03-2024 11:21

Ja, dat zei ik laatst ook. Herkenbaar.

de Magiër
Berichten: 2935
Lid geworden op: 25-06-2011 14:14

Re: Café

Bericht door de Magiër » 10-03-2024 18:02

En al volop in training voor het scheids memorial?

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: Café

Bericht door Mark Shygulla » 10-03-2024 20:23

Nee natuurlijk niet!


1 APRIL IS HET ZOVER!

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: Café

Bericht door Mark Shygulla » 13-03-2024 23:11

Hebben ze hem toch te pakken! :lol:

Mbongo
Berichten: 19717
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: Café

Bericht door Mbongo » 03-04-2024 11:36

Complimenten voor het Sportjournaal! na zoveel jaar een nieuwe versie, schitterend.

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: Café

Bericht door Mark Shygulla » 03-04-2024 20:47

Dankje!


Nu we besloten hebben om elke Tweede Paasdag te gaan spelen om de Roel de Vrught-Memorialcup ziet het er naar uit dat we tot het jaar van onze dood zullen blijven voetballen. En dat ik tot mijn dood door zal gaan met het schrijven van het verslag!


Het Velswijks Sportjournaal is niet dood!
Het undergroundvoetbal is niet dood!
LLC en Ratjetoe leven!

de Magiër
Berichten: 2935
Lid geworden op: 25-06-2011 14:14

Re: Café

Bericht door de Magiër » 04-04-2024 09:17

:D

JC Djurovski
Berichten: 597
Lid geworden op: 24-12-2011 11:04

Re: Café

Bericht door JC Djurovski » 04-04-2024 15:09

Inderdaad, fijn weer een sportjournaal in de bus, en dat vanaf nu gewoon jaarlijks, wat een vooruitzicht: heerlijk!

En die memorial ... was erg fijn om te doen en is fijn om naar uit te kijken.

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: Café

Bericht door Mark Shygulla » 05-04-2024 23:46

En Djurovski terug op het forum! Ook fijn!

close
Berichten: 9642
Lid geworden op: 25-06-2011 13:03

Re: Café

Bericht door close » 07-04-2024 18:32

Welkom terug, JC!
Zelf ben ik nog niet zover, misschien als ik in de AOW zit.

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: Café

Bericht door Mark Shygulla » 07-04-2024 20:01

:lol:



Maar dat duurt niet lang meer! Binnenkort 67 close!

Mbongo
Berichten: 19717
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: Café

Bericht door Mbongo » 19-04-2024 14:52

Ik was met Mbongo jr op voetbaltrip naar Manchester. Eerst naar een onder 21-wedstrijd op Old Trafford, toch een magische naam, maar bepaald geen fijn stadion. Ze hebben er geprobeerd zoveel mogelijk stoeltjes in het stadion te proppen en dat is gelukt, 75.000 stuks, in een stadion dat amper twee keer groter dan Gelredome is. Gevolg: je zit opgepropt. De volgende dag gingen we naar Manchester City, de favoriete club van jr., die verstokt fan is van Kevin de Bruyne. En wat een schitterend stadion is dat, ruim, groot, imposant, en je ziet alles ook vanaf hoogte vrij aardig. De naam van het stadion is kut, het Etihad Stadium, maar de belevenis uitstekend. Het maakte mij niet veel uit, City of United, maar ik ben nu toch om: City is leuker (ondanks de belachelijk rijke sjeiks die de club in handen hebben). Hoe dan ook: erg leuk om twee van deze beroemde voetbaltempels bezocht te hebben. Manchester zelf is een stad zonder enige sjeu, niks aan eigenlijk.

Witte E
Berichten: 5590
Lid geworden op: 03-07-2011 21:14

Re: Café

Bericht door Witte E » 19-04-2024 18:13

Leuke trip! Ieder stadion heeft zijn zo eigen sfeer, apart is dat.

Mijn lijst van bezochte stadions is veel te beperkt. Tussen haakjes mijn cijfer voor de belevenis
-Adelaarshorst (9)
-Vijverberg (9)
-Nieuw Monnikenhuizen (8)
-Grolschveste (7)
-Olympisch stadion (6) (1977 F.C. Amsterdam De Graafschap 2-1 met Nico van Zoghel bij ons op doel
-Fanny Blankers Koen stadion (Veldwijk) (8)
-Gelredome (5)

de Magiër
Berichten: 2935
Lid geworden op: 25-06-2011 14:14

Re: Café

Bericht door de Magiër » 19-04-2024 19:08

Ik mis de V-dome in dit rijtje.

Witte E
Berichten: 5590
Lid geworden op: 03-07-2011 21:14

Re: Café

Bericht door Witte E » 19-04-2024 20:02

de Magiër schreef:
19-04-2024 19:08
Ik mis de V-dome in dit rijtje.
:lol:

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: Café

Bericht door Mark Shygulla » 19-04-2024 20:56

Doe mij de oude Goffert maar. Met die heerlijke woeker bb aan!



Wel een mooi duel tussen Manchester City en Real!


Ian Curtis was ook fan van City . Maar lang voordat het grote geld daar kwam.

Witte E
Berichten: 5590
Lid geworden op: 03-07-2011 21:14

Re: Café

Bericht door Witte E » 19-04-2024 22:50

O ja, de Goffert vergeten. NEC de Graafschap 1-1. Verwarmde Hazenkamp tribune. Henny Meijer 1-1

Mbongo
Berichten: 19717
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: Café

Bericht door Mbongo » 21-04-2024 11:32

Witte E schreef:
19-04-2024 18:13
Leuke trip! Ieder stadion heeft zijn zo eigen sfeer, apart is dat.

Mijn lijst van bezochte stadions is veel te beperkt. Tussen haakjes mijn cijfer voor de belevenis
-Adelaarshorst (9)
-Vijverberg (9)
-Nieuw Monnikenhuizen (8)
-Grolschveste (7)
-Olympisch stadion (6) (1977 F.C. Amsterdam De Graafschap 2-1 met Nico van Zoghel bij ons op doel
-Fanny Blankers Koen stadion (Veldwijk) (8)
-Gelredome (5)
Ik kom aan:
het oude Zuiderpark van Fc Groningen
De Langeleegte van Veendam.
het oude stadion van Pec Zwolle
de Adelaarshorst
De Grolsch Veste
De Vijverberg
Nieuw Monnikenhuize
Gelredome
De oude Goffert
het Philips Stadion
de Amsterdam Arena
de Kuip
de Wageningse Berg (niet meer in gebruik, maar wel met de keeper die de KNVB beker ooit won)
het Olympia Stadion in Berlijn (bij EK atletiek)
de Allianz Arena in Munchen (alleen rondleiding)
Highbury, het oude stadion van Arsenal
het oude stadion van Wimbledon
Old Trafford
het Etihad Stadium.

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: Café

Bericht door Mark Shygulla » 21-04-2024 15:38

Vijverberg
Adelaarshorst
Oude Goffert
Monnickenhuizen
Olympisch Stadion

Camp Nou
Velswijk Dome

Witte E
Berichten: 5590
Lid geworden op: 03-07-2011 21:14

Re: Café

Bericht door Witte E » 21-04-2024 17:50

Ik was eens in Groningen en we reden via Veendam naar Bourtange. In Veendam natuurlijk de Langeleegte gezocht om er foto’s te maken.

Mbongo
Berichten: 19717
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: Café

Bericht door Mbongo » 22-04-2024 11:07

Wat was de mooiste wedstrijd waar je live bij was?

Witte E
Berichten: 5590
Lid geworden op: 03-07-2011 21:14

Re: Café

Bericht door Witte E » 22-04-2024 11:44

Ik denk De Graafschap - Ajax 1976 2-1 winst en doelpunten van Cees Storm en Dick Schoenaker (magistrale pass op rechts van Hiddink)

Beoordelingen in voetbal international was een 10 voor Hiddink en een 9 vooor Schoenaker.

Mbongo
Berichten: 19717
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: Café

Bericht door Mbongo » 10-05-2024 10:44

Kwam ik daar op de weg van Doesburg naar Ellecom warempel de Witte tegen! Ik zag die gespierde benen van achter en dacht: dit moet hem zijn. Van dichterbij twijfelde ik, maar hij was het! Wij spraken over Bernard Besselink en de verborgen Britse piloten. Ik heb het boek online gevonden en ga het lezen. Interessant! Besselink was de broer van onze oma en hij is door de Duitsers vermoord wegens hulp aan de vijand. https://www.gld.nl/nieuws/2148420/hulp- ... -het-leven

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: Café

Bericht door Mark Shygulla » 10-05-2024 11:17

Mbongo schreef:
10-05-2024 10:44
Kwam ik daar op de weg van Doesburg naar Ellecom warempel de Witte tegen! Ik zag die gespierde benen van achter en dacht: dit moet hem zijn. Van dichterbij twijfelde ik, maar hij was het! Wij spraken over Bernard Besselink en de verborgen Britse piloten. Ik heb het boek online gevonden en ga het lezen. Interessant! Besselink was de broer van onze oma en hij is door de Duitsers vermoord wegens hulp aan de vijand. https://www.gld.nl/nieuws/2148420/hulp- ... -het-leven


Omdat een man uit Den Haag de boel aan het inventariseren was en hij medewerking zocht in Keijenborg heb ik deze week de brief gelezen die Bernard Besselink vlak voor zijn executie schreef naar zijn vrouw en kinderen. Heel aangrijpend.

Mbongo
Berichten: 19717
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: Café

Bericht door Mbongo » 10-05-2024 12:09

Die brief heb ik ook ergens, maar ik kan hem niet meer vinden. Ik weet inderdaad wel dat het heel heftig was, er zat ook een stuk bij - meen ik - van een priester die na zijn executie schrijft dat hij zijn lot moedig heeft gedragen. Wat is die man uit Den Haag precies aan het doen?

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: Café

Bericht door Mark Shygulla » 10-05-2024 13:43

Hij schrijft deze mail

Gister was ik naast Monique M. , kleindochter van Bernard Besselink, een van de sprekers voor de 4 mei herdenking in Steenderen bij het monument voor Bernard Besselink en Jan Agterkamp die beiden in de Bloemendaal zijn gefusilleerd. Mijn moeder was de jongere zuster van de gefusilleerde Jan Agterkamp. Beiden zijn gefusilleerd omdat zij een tweetal Britse piloten hielpen te ontsnappen.


Er is een onderdeel in hun verhaal waarover onze familie graag meer zou willen weten. Na verraad door een infiltrant in het verzet zijn beide mannen op 26 september 1941 opgepakt, opgesloten in de Scheveningse gevangenis die bekend zou worden als Oranjehotel. Op 16 november 1941 werden zij ter dood veroordeeld en op 17 november gefusilleerd. Beiden schreven hun laatste woorden in het gebedenboek van Bernard Besselink. Volgens het Nationaal Monument Oranjehotel kon niemand hen tot 16 november bezoeken, maar lieten de Duitsers een priester of predikant toe na de terdoodveroordeling van gevangenen.

Zoals u wellicht weet, een groot deel van de administratie van het Oranjehotel is verloren gegaan omdat de bezetter in de laatste weken van de oorlog veel documenten heeft vernietigd. Wij streven ernaar de lijst gevangenen (meer dan 25000) compleet te maken, mede aan de hand van informatie die we (van nabestaande) toegestuurd krijgen. Bij voorkeur ontvangen we ook kopieën van bronmateriaal. Dit hoeven geen officiële documenten te zijn: dagboekpassages en/of brieven zijn ook voldoende. Ook aanvullend fotomateriaal is welkom, en (korte) verhalen die wij kunnen toevoegen aan de pagina. En wellicht is het mogelijk een foto/scan te maken van de pagina's uit het gebedenboek met de afscheidswoorden.

Ik begrijp ook dat u vragen heeft omtrent de aannemelijkheid van een bezoek van de pastoor, helemaal uit Steenderen. Ik vind het niet verwonderlijk dat "zijn" pastoor, uit zijn geboorte- en woonplaats zich ingespannen heeft om hem te bezoeken voor de executie. Vervoer was in die tijd (1941) niet makkelijk wellicht, maar onmogelijk was het zeker niet, ook niet over relatief lange afstanden. In dit kader is datum en tijdstip van het uitspreken van het vonnis van belang, en in hoeverre bekend was wanneer de executie zou plaatsvinden. Dat de pastoor uit Steenderen naar het Oranjehotel is gegaan vind ik dus, algemeen gesteld, aannemelijk.”


Het lijkt een medewerker van het Nationaal Monument Oranjehotel het meest waarschijnlijk dat de priester het gebedenboek in de gevangenis heeft gebracht en dat dezelfde priester deze ook weer mee uit de gevangenis heeft gehaald. De vraag is: wie was deze priester die zoveel voor deze twee mannen betekend heeft?

Mijn neef Jan Agterkamp meent van zijn ouders en buren begrepen te hebben dat de pastoor van Keijenborg hen heeft bezocht. Dat zou betekenen dat de pastoor op 16 moment over hun veroordeling zou zijn geïnformeerd en direct naar Den Haag is gereisd voordat zij werden gefusilleerd. Is dat mogelijk? Wie was de pastoor in 1941? Wat is bekend over zijn houding in de oorlog? Of is het waarschijnlijker dat een andere priester (iemand uit Den Haag?) hen heeft bezocht?

Het verhaal gaat verder en zegt dat deze priester daar met de twee ter dood veroordeelde mannen over Psalm 43 heeft gesproken. Is dat mogelijk werd toen door priesters in deze tijd met veroordeelden over die psalm gesproken? Hoe gingen priesters in de oorlogsjaren in gesprekken met ter dood veroordeelden om?

Zodra we meer informatie hierover hebben ontvangen, willen we dat ook graag doorgeven aan het Nationaal Monument Oranjehotel.

Uw hulp bij het vinden van de naam van de priester (en liefst iets over zijn achtergrond in de oorlog) en de omgang met ter door veroordeelden zouden we bijzonder op prijs stellen.

de Magiër
Berichten: 2935
Lid geworden op: 25-06-2011 14:14

Re: Café

Bericht door de Magiër » 11-05-2024 00:49

Wat een triest maar toch ook bijzonder verhaal.

Mbongo
Berichten: 19717
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: Café

Bericht door Mbongo » 13-05-2024 11:21

Mark Shygulla schreef:
10-05-2024 13:43
Hij schrijft deze mail

Gister was ik naast Monique M. , kleindochter van Bernard Besselink, een van de sprekers voor de 4 mei herdenking in Steenderen bij het monument voor Bernard Besselink en Jan Agterkamp die beiden in de Bloemendaal zijn gefusilleerd. Mijn moeder was de jongere zuster van de gefusilleerde Jan Agterkamp. Beiden zijn gefusilleerd omdat zij een tweetal Britse piloten hielpen te ontsnappen.


Er is een onderdeel in hun verhaal waarover onze familie graag meer zou willen weten. Na verraad door een infiltrant in het verzet zijn beide mannen op 26 september 1941 opgepakt, opgesloten in de Scheveningse gevangenis die bekend zou worden als Oranjehotel. Op 16 november 1941 werden zij ter dood veroordeeld en op 17 november gefusilleerd. Beiden schreven hun laatste woorden in het gebedenboek van Bernard Besselink. Volgens het Nationaal Monument Oranjehotel kon niemand hen tot 16 november bezoeken, maar lieten de Duitsers een priester of predikant toe na de terdoodveroordeling van gevangenen.

Zoals u wellicht weet, een groot deel van de administratie van het Oranjehotel is verloren gegaan omdat de bezetter in de laatste weken van de oorlog veel documenten heeft vernietigd. Wij streven ernaar de lijst gevangenen (meer dan 25000) compleet te maken, mede aan de hand van informatie die we (van nabestaande) toegestuurd krijgen. Bij voorkeur ontvangen we ook kopieën van bronmateriaal. Dit hoeven geen officiële documenten te zijn: dagboekpassages en/of brieven zijn ook voldoende. Ook aanvullend fotomateriaal is welkom, en (korte) verhalen die wij kunnen toevoegen aan de pagina. En wellicht is het mogelijk een foto/scan te maken van de pagina's uit het gebedenboek met de afscheidswoorden.

Ik begrijp ook dat u vragen heeft omtrent de aannemelijkheid van een bezoek van de pastoor, helemaal uit Steenderen. Ik vind het niet verwonderlijk dat "zijn" pastoor, uit zijn geboorte- en woonplaats zich ingespannen heeft om hem te bezoeken voor de executie. Vervoer was in die tijd (1941) niet makkelijk wellicht, maar onmogelijk was het zeker niet, ook niet over relatief lange afstanden. In dit kader is datum en tijdstip van het uitspreken van het vonnis van belang, en in hoeverre bekend was wanneer de executie zou plaatsvinden. Dat de pastoor uit Steenderen naar het Oranjehotel is gegaan vind ik dus, algemeen gesteld, aannemelijk.”


Het lijkt een medewerker van het Nationaal Monument Oranjehotel het meest waarschijnlijk dat de priester het gebedenboek in de gevangenis heeft gebracht en dat dezelfde priester deze ook weer mee uit de gevangenis heeft gehaald. De vraag is: wie was deze priester die zoveel voor deze twee mannen betekend heeft?

Mijn neef Jan Agterkamp meent van zijn ouders en buren begrepen te hebben dat de pastoor van Keijenborg hen heeft bezocht. Dat zou betekenen dat de pastoor op 16 moment over hun veroordeling zou zijn geïnformeerd en direct naar Den Haag is gereisd voordat zij werden gefusilleerd. Is dat mogelijk? Wie was de pastoor in 1941? Wat is bekend over zijn houding in de oorlog? Of is het waarschijnlijker dat een andere priester (iemand uit Den Haag?) hen heeft bezocht?

Het verhaal gaat verder en zegt dat deze priester daar met de twee ter dood veroordeelde mannen over Psalm 43 heeft gesproken. Is dat mogelijk werd toen door priesters in deze tijd met veroordeelden over die psalm gesproken? Hoe gingen priesters in de oorlogsjaren in gesprekken met ter dood veroordeelden om?

Zodra we meer informatie hierover hebben ontvangen, willen we dat ook graag doorgeven aan het Nationaal Monument Oranjehotel.

Uw hulp bij het vinden van de naam van de priester (en liefst iets over zijn achtergrond in de oorlog) en de omgang met ter door veroordeelden zouden we bijzonder op prijs stellen.
Goh interessant zeg, dat er zoveel moeite wordt gedaan om het verhaal compleet te maken.

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: Café

Bericht door Mark Shygulla » 13-05-2024 15:47

Zeker. Hij was blij dat ik hem nog iets kon vertellen wat hij niet wist.

Mbongo
Berichten: 19717
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: Café

Bericht door Mbongo » 14-05-2024 08:40

Wat heb je hem verteld dat hij niet wist?

Plaats reactie