zomergasten

Witte E
Berichten: 5590
Lid geworden op: 03-07-2011 21:14

Re: zomergasten

Bericht door Witte E » 07-08-2022 15:09

Hij is ook schatrijk. Er zouden ook kritische vragen aan hemzelf gesteld mogen worden.

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: zomergasten

Bericht door Mark Shygulla » 08-08-2022 00:53

Derk Sauer had volgens mij aangekondigd dat het absoluut niet allemaal over Rusland zou gaan, maar daarmee overdreef hij nogal. Zeker 95% van de Zomergastavond werd gevuld met beelden en verhalen over Rusland. Geen wonder ook, hij heeft er immers 30 jaar gewoond.
Zijn periode als piepjonge journalist in het Noord-Ierland van the Troubles kwam ook nog even ter sprake. In zijn terugblik op die tijd werd meteen ook duidelijk dat hij een genuanceerd denker is. Of meer waarschijnlijk: is geworden. Was hij in zijn jonge jaren nog een sympathisant van de IRA, al snel werd hem duidelijk dat de scheidslijn tussen goed en slecht niet makkelijk te maken was in het Noord-Ierse conflict. Zeker ook niet binnen de IRA.
Genuanceerd, zo sprak Sauer de hele avond ook over Rusland. Een scene die echt bleef hangen kwam uit een documentaire van een Russische cineast over het Baikalmeer. Dat meer is ’s winters bevroren zodat je er met auto’s overheen kunt racen. Maar zelfs in het voorjaar, als het ijs al aan het smelten is, racen een aantal Russen nog met hoge snelheden over het ijs. We zagen scenes waarbij auto’s door het ijs zakken en sommigen nog net op tijd uit de auto en het wak kunnen klauteren maar anderen ter plekke verdrinken. Idioten, denk je.
Janines vraag aan Derk was dan ook: waarom doen mensen dit? Ze weten dat het levensgevaarlijk is, toch? Tja, zo zijn de Russen nou eenmaal, zei Derk. Ze gaan anders om met de dood. Ze hebben een soort fatalisme over zich. Een ongekende roekeloosheid ook. Het heeft te maken met de eindeloosheid van het land waarin niks is aangeharkt zoals hier. Hmm, vond ik iets om te onthouden.
Enerzijds is er dus die roekeloosheid maar anderzijds, en wat daarmee in conflict lijkt, is de enorme prestatiecultuur. Niet alleen in de sport (we zagen vreselijke beelden uit de turnsport) maar ook op de scholen. Alle lessen zijn er bloedserieus, niets is er voor de lol, een zesjescultuur bestaat er helemaal niet. Sauer kon het uit eigen ervaring vertellen omdat zijn eigen kinderen helemaal waren gedrild op de Russische scholen. Maar het werkt wel, zo voegde hij eraan toe. Zijn kinderen hadden moeiteloos hun studies aan buitenlandse universiteiten doorlopen.
Uiteraard kwam de Russische geschiedenis van de afgelopen 35 jaar aan bod. Sauer: Gorbatsjov zette de ramen open, Jeltsin trapte de deuren uit het slot. Er was vrijheid. Maar ook verwarring, want hoe moest een land dat 70 jaar lang het communistisch systeem had gekend plotseling overschakelen op een markeconomie? Er zijn mensen, die we oligarchen noemen, die hebben geprofiteerd van die omschakeling. Sauer wilde ze niet perse veroordelen, want hadden ze nou misbruik of gewoon gebruik van die chaotische periode gemaakt? Na Jeltsin kwam Poetin, hij sloot de deuren en ramen weer. De Russische oester ging weer dicht.
Sauer wees er ook op dat Rusland in ten tijde van de ineenstorting van de Sovjet-Unie een enorme vernedering heeft ervaren t.o.v. het Westen. Van wereldmacht werd het plotseling een derdewereldland. Althans zo voelden de Russen zich zeker bekeken door de ogen van het Westen. Die vernedering zal hoogstwaarschijnlijk ook meespelen in het denken van Poetin, die zichzelf vooral spiegelt aan ‘grote’ Russische staatsmannen als Stalin en Peter de Grote. Die vooral ook kijkt naar het ‘glorieuze’ Russische verleden. Hij wil Rusland weer terugbrengen naar de statuur van een wereldmacht.
De Russen hebben voor hun geluk niet veel nodig, aldus Sauer, ze trekken zich het liefst terug in hun datsja’s of in hun garages waar ze barbecuen en drinken. Zeker ook nu tijdens de oorlog. Eigenlijk verlangt de Amsterdamse jongen, die dit jaar 70 wordt, om zo snel mogelijk weer terug te gaan naar het onmetelijke land waar hij zo van houdt. Want dat hij gek is op Rusland, dat werd vanavond wel duidelijk. Maar hij weet ook dat het niet snel gaat gebeuren. Als het überhaupt nog ooit gaat gebeuren…
Van een idealistische revolutionair met een pen is hij veranderd in realist die het fundamentele belang van onafhankelijke journalistiek voor een vrije en rechtvaardige samenleving inziet. In Rusland is nu elke onafhankelijke tv-zender, krant of internetsite verboden. Daarom ook heeft hij met gevluchte Russische journalisten een collectief opgericht om de Russen vanuit ons land van een onafhankelijke en vrije verslaggeving te kunnen voorzien.
Het was weer een leerzame avond. Ik trek de conclusie: Roekeloosheid, 3. Vernedering 3. Hang naar een glorieus verleden.

de Magiër
Berichten: 2935
Lid geworden op: 25-06-2011 14:14

Re: zomergasten

Bericht door de Magiër » 27-07-2023 00:17

Ik ben op vakantie. Hoe doet Theo het? Is het de moeite om terug te kijken bij thuiskomst?

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: zomergasten

Bericht door Mark Shygulla » 27-07-2023 20:13

Theo deed het goed. De eerste aflevering met kosmoloog Thomas Hertog is een hoogtepunt in de geschiedenis van de Nederlandse televisie. Een absolute must om te kijken. Zie ook mijn FB-tijdlijn.

de Magiër
Berichten: 2935
Lid geworden op: 25-06-2011 14:14

Re: zomergasten

Bericht door de Magiër » 28-07-2023 23:36

Interessant (ook de berichtgeving op FB) dus ik ga zeker kijken. Maar eerst nog even in buitenland vakantie vieren.

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: zomergasten

Bericht door Mark Shygulla » 29-07-2023 00:24

Heel goed!




Waar zit je nu dan?

de Magiër
Berichten: 2935
Lid geworden op: 25-06-2011 14:14

Re: zomergasten

Bericht door de Magiër » 30-07-2023 22:51

Op de camping in Frankrijk

de Magiër
Berichten: 2935
Lid geworden op: 25-06-2011 14:14

Re: zomergasten

Bericht door de Magiër » 30-07-2023 22:51

Het is zomer, gast! 😉

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: zomergasten

Bericht door Mark Shygulla » 31-07-2023 00:26

Okee!

Witte E
Berichten: 5590
Lid geworden op: 03-07-2011 21:14

Re: zomergasten

Bericht door Witte E » 31-07-2023 20:18

de Magiër schreef:
30-07-2023 22:51
Op de camping in Frankrijk
Hopelijk beter weer dan hier!

de Magiër
Berichten: 2935
Lid geworden op: 25-06-2011 14:14

Re: zomergasten

Bericht door de Magiër » 01-08-2023 00:07

Zeker!

Mbongo
Berichten: 19717
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: zomergasten

Bericht door Mbongo » 01-08-2023 15:18

Hoyte van Hoytema. Ik had niet van de man gehoord voor ik de film Oppenheimer zag. Ik wist ook weinig van Christopher Nolan, eerlijk gezegd. Maar goeiedag, wat een geweldige film is dat. Gaat dat zien, heren! Ik had dus wel wat hoge verwachtingen van Zomergasten met Hoyte. Maar die kwamen niet uit. Theo Maassen was te veel fan en te weinig nieuwsgierig naar deze man, vond ik. Met mevrouw Mbongo zat ik gillend vragen te stellen die Theo had moeten stellen, maar niet stelde. Nu weet ik nog niet wat deze man zo goed maakt, hoe die geweldige scene uit Athena gemaakt is, etcetera. Hoe dan ook: Oppenheimer, gaat dat zien!

Witte E
Berichten: 5590
Lid geworden op: 03-07-2011 21:14

Re: zomergasten

Bericht door Witte E » 01-08-2023 15:41

Mbongo schreef:
01-08-2023 15:18
Met mevrouw Mbongo zat ik gillend vragen te stellen die Theo had moeten stellen, maar niet stelde.
Hoyte van Hoytema niet gezien maar met Thomas Hertog vond ik ook jammer dat bepaalde vragen niet gesteld werden al bleef dat wel heel boeiend.

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: zomergasten

Bericht door Mark Shygulla » 01-08-2023 18:30

Hoyte vond ik net niet interessant genoeg om af te kijken. Ik heb twee uur gekeken, maar toen had ik het wel gehad. Thomas Hertog was een 10!

Mbongo
Berichten: 19717
Lid geworden op: 25-06-2011 11:35

Re: zomergasten

Bericht door Mbongo » 02-08-2023 11:00

Hertog niet gezien. Las wel over zijn conclusie dat wij het enige leven in het hele universum zouden zijn, en natuurlijk is die man oneindig veel slimmer dan ik, toch kan ik daar met de pet niet bij.

Mark Shygulla
Berichten: 733
Lid geworden op: 03-08-2022 22:24

Re: zomergasten

Bericht door Mark Shygulla » 02-08-2023 20:40

Nee, dat zei hij niet. Hij zei dat er volgens hem behalve de mens geen INTELLIGENT leven in onze Melkweg is. Omdat de melkweg relatief al tamelijk oud is hadden de groene mannetjes er al lang moeten zijn. Maar we hebben er nog nooit een gezien.


Hoewel in de VS een of andere klokkenluider nu wat anders beweert.

Plaats reactie